søndag den 30. januar 2022

Skeworkshop

Man kan jo ikke have en snittefest uden en skeworkshop. I år er det Benjamin Nørgaard Bording der står for workshoppen. Udover at være mangeårig deltager til snittefesten så er Benjamin folkeskolelærer og afholder snittekurser i sin fritid. Og så har han en rigtig fin hjemmeside der er værd at tjekke ud. https://benjaminnbording.wixsite.com/benjaminbording

Workshoppen

Vi snitter spiseskeer - men hvordan?
I denne workshop vil vi fokusere på den grundlæggende teknikker og sikkerhed omkring skesnitning. Derfor starter vi med øksen. Jeg demonstrerer hvordan jeg "økser en spoonblank ud" og vi drøfter hvilke overvejelser man skal gøre sig. Derefter kan man vælge at prøve kræfter med øksen selv eller få en medbragt "blank" af mig. 
Jeg medbringer nogle skabeloner med simple designs. Bemærk at selv om man får en groft udhugget ske af mig skal man stadig bruge sin økse. Vi kommer ikke til at følges ad, men jeg vil samle alle og vise de grundtrin i skesnitningen, som er brugbare for begyndere og let øvede. 
Fokus kommer til at ligge på hvordan man effektivt kommer fra ide til færdig form på skeen. Herunder: 1) øksen!, 2) brug at blyant/opstregning, 3) orientering i træet, 4) kraft-greb og kontrol-greb, 5) arbejde med skekniven og 6) de sidste snit.
Vi fokuserer 100 % på at snitte skeer og lader alt om dekoration ligge til en anden god gang. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar